Deltas kompetanseveileder: Tiltak og oppfølging

Hvordan?

Med utgangspunkt i et definert kompetansebehov og deretter en kartlegging av kompetanse vil virksomhetene kunne iverksette kompetansetiltak.

Det å se på oppgavedeling og organisere arbeidet annerledes kan også være en viktig del av tiltakene. 

Det er viktig å involvere de tillitsvalgte tidlig i prosessen. Konkrete tiltak som påvirker virksomhetens daglige drift, skal drøftes slik at de ansatte får mulighet til å fremme sitt syn og derigjennom bidra til at virksomheten tar gode beslutninger. 

Eksempler på tiltak: 

  • Organisert kompetansedeling mellom ansatte, for eksempel gjennom jevnlige møter slik som avdelingsmøter.
  • Interne kurs som for eksempel samlinger, webinarer, e-læringsaktiviteter etc. 
  • Kurs og seminarer fra eksterne leverandører. Dette kan omfatte samlinger og/eller e-læringsaktiviteter. 
  • Mentor-, trainee- og hospiteringsordninger. 
  • Videreutdanning ved fagskole, høyskole eller universitet.  .
  • Legge til rette for at de uten formell kompetanse kan ta fagbrev.
  • Gi tilgang til aktuelle tidsskrifter og lisenser til database.
  • Nye oppgaver til ansatte og yrkesgrupper med basis i kartleggingen. 

For å sikre god gjennomføring av kompetansetiltak må både oppfølging og ansvar beskrives i den strategiske kompetanseplanleggingen. 

Permisjon og lønnsutvikling

Videre må de ansattes rettigheter og muligheter til lønnsutvikling stå i kompetanseplanen. Dette kan gå på blant annet rett til fri med lønn og at utdanningen skal foregå i arbeidstiden, og rett til lønnstillegg ved gjennomførte kompetansetiltak.

Eksempler på kompetansetiltak

Eksemplene er hentet fra kompetanseplaner lokalt.

Eksempel 1: Virksomhetsnivå - kommune- kompetanseplan for helse og sosiale tjenester

En kommune har i sin kompetanseplan for helse og sosiale tjenester definert hvilke videreutdanninger utdanninger som prioriteres. 

Dette inkluderer både ufaglærte som skal ta fagbrev og videreutdanning både for fagarbeidere og høyskolegrupper. De har også definert hvilke læresteder som skal brukes i dette arbeidet. 

I tillegg prioriteres en rekke kompetansetiltak på jobb knyttet til veiledning , opplæring og implementering av ny teknologi etc.

Det er også en  tydelig plan for oppfølging. Dette gjelder både hvordan kompetanseplanen skal følges opp og oppdateres, krav til dokumentasjon og vurdering av måloppnåelse av planen. 

Eksempel 2: Avdelingsnivå - avdeling på sykehus  

En avdeling fra et sykehus har i sin plan en tydelig prioritering innen de ulike faggruppene knyttet til formell videreutdanning, samt prioritert områder for kompetanseutvikling på arbeidsplassen knyttet til data, lovverk, deltakelse på seminarer kurs etc . 

De har også en tydelig plan knyttet til oppgavedeling og bedre bruk av kompetanse og hvordan ulike yrkesgrupper kan få opplæring i og utføre nye oppgaver. 

Det er også tydelig definert at planen må følges opp før budsjettet for neste år, og at det er leder som har ansvaret for planen og at den følges opp. 

Eksempel 3 – Avdelingsnivå - gjenvinning 

 I et eksempel fra gjenvinning har de ulike rollene egne krav til oppdatering av kompetanse og kurs. Dett er satt opp i en tabell, som girt god oversikt.