Deltas kompetanseveileder: Behovsanalyse

Hvorfor behovsanalyse?

Behovet for kompetanseutvikling og bedre bruk av kompetanse kan komme fra flere hold, blant annet:

  • Strategisk analyse med utgangspunkt i nye mål for virksomheten kan innebære et behov for større eller mindre omstillinger. 
  • En analyse kan vise utfordringer knyttet til bruk av kompetanse og at man ikke får brukt de ansattes kompetanse 
  • Nye myndighets- og sikkerhetskrav 
  • Krav og forventinger fra som pasienter, brukere, kunder etc 
  • Avtaler, krav eller forslag fra fagforeninger 
  • Endringer og det å ta i bruk ny teknologi, 
  • Utvikling av kvalitet og ulike forbedringstiltak 
  • Forslag og ønsker fra de ansatte 

Slike omstillinger og endringer utløser behov for å gjøre en analyse av hvilken kompetanse virksomheten trenger for å kunne gjennomføre endringene.

Verdien av felles forståelse

Det er viktig at ledere og tillitsvalgte etablerer en felles forståelse av utfordringene og behovet for å sette i gang gode prosesser på kompetanseområdet. Ut ifra behovet må det være en tydelig målsetning for fremtidens kompetanseutvikling, sett i sammenheng med utviklingen i tjenestene. 

Eksempel: Hvordan oppstår et kompetansebehov og hvordan møte det?

En virksomhet opplever økt arbeidspress, en rekke nye krav av myndighetene, samtidig som de opplever uttrykt misnøye fra brukerne. 

På bakgrunn av dette settes det i gang en prosess med tillitsvalgte. I den strategiske kompetanseplanen prioriterer man innsatsområder knyttet til en rekke ulike temaer i en kompetanseplan. Kompetanseplanen beskriver blant annet behov for videreutdanning og kompetanseutvikling, opplæring i bruk av ny teknologi brukermedvirkning etc. 

Disse blir fulgt opp av mer konkrete målsetninger innenfor de ulike punktene. Viktige eksempler kan her være gjennomføring av fagdag, kurs for ansatte, samarbeid med utdanninginstitusjon om videreutdanning etc.