Råd og veiledning for Deltas tillitsvalgte ved prosess om endring av pensjonsordning i virksomheten

Dette er det viktig å huske på for å ivareta medlemmenes interesser i forbindelse med endring av pensjonsordning i virksomheten.

Ved varsel om endringer i ordninger for tjenestepensjon

  • Ta kontakt med Delta for å få en kompetent ressursperson til å veilede i prosessen.
  • Finn ut om du har forhandlingsrett på ordningen – er den tariffestet?
  • Hvis endringer skal gjennomføres, søke et prinsipielt utgangspunkt om at ingen skal bli skadelidende av endringene (full kompensasjon).
  • Vær oppmerksom på at hvilken løsning som er best for det enkelte medlem avhenger av ansattes alder, tjenestetid og lønn. Tillitsvalgte må kreve konkrete vurderinger/beregninger for hver enkelt ansatt.
  • Sjekke ut om enkeltpersoner har individuelt avtalefestede pensjonsrettigheter i henhold til arbeidskontrakt.

Til avtaleforhandlinger / evt. til prosessen hvis det alt er igangsatt

  • Arbeide for (evt. videreføre) forhandlingsrett på pensjon lokalt, subsidiært så forpliktende samarbeid som mulig.
  • Sørge for at tillitsvalgte kan disponere tilstrekkelig med midler fra virksomheten til å sikre uavhengig vurdering av endringene fra en ekstern tredjepart / rådgivningsbyrå eller fra aktuar for foreslåtte løsninger;
  • Få to representanter inn i styringsgruppen for pensjonsordningen i virksomheten.

Under reforhandling

  • I utgangspunktet søke å opprettholde ytelsesordninger – der dette er realistisk å oppnå.
  • Delta anbefaler å søke etablering av hybridordning fremfor innskuddsordning. Her finner du argumenter for hybridordning
  • Søke frivillighet / valgfrihet for den enkelte ift å gå over på ny ordning eller ikke.
  • Evt skjerme de som har kortest tid igjen til avgangsalder (typisk 15 år).
  • Søke beste mulige satser både ved nyetablering av pensjonsordninger og ved revidering av eksisterende ordninger.
  • Sikre konkrete uavhengige beregninger av konsekvenser for den enkelte, individuelt.
  • Se på eksisterende kostnader for virksomheten – virksomhet og ansatte kan dele en gevinst som oppstår ved å fjerne regnskapsføringskrav med tilhørende behov for egenkapital.
  • Søke full kompensasjon for bortfall av rettigheter i eksisterende ordninger ved.
    • etablering av bedriftsvise pensjonskasser med sparing for den enkelte
    • kompensasjon ved lønn – må ordnes på en måte som gjør at tillegget ikke spises opp over tid!
    • nytegning av pensjonsforsikring for uføre- og etterlatte som er inkludert i ytelsesordningen, men som ikke omfattes av ny pensjonsordning.
  • Stille spørsmål ved beregningsmåten for forventet fremtidig pensjon. Hvilke forutsetninger ligger til grunn for beregningene av: 
  • fremtidig forventet inntekt for den ansatte frem til pensjonsalder?
  • forventet avkastning på pensjonsproduktet?
  • forvaltnings- og administrasjonskostnader?
  • hvor lenge vi forventes å leve? (dødelighetsgrunnlag K2013 vs. K2005)
  • skattefordeler og ulemper?
  • betydningen av AFP?
  • utbetalingsperiode for pensjon? (tidsavgrenset eller livsvarig)
  • kostnader ved ordningen – er engangspremier tatt med?
  • Søke (evt. videreføre) forhandlingsrett for senere endringer. Vurdere å akseptere bestemte satser kun under forutsetning av senere forhandlingsrett.
  • Sikre tilstrekkelig informasjon og veiledning til den enkelte i bedriften etter gjennomføringen, også til ansatte i permisjon.