Risavika legesenter er best i test

Risavika legesenter i Sola kommune er beste fastlegekontor i Forbrukerrådets test. Der jobber fra helsesekretær Monica Helgeland, fastlege Brit Hov og helsesekretær Lisebeth Skandsen.
Risavika legesenter i Sola kommune er beste fastlegekontor i Forbrukerrådets test. Der jobber fra helsesekretær Monica Helgeland, fastlege Brit Hov og helsesekretær Lisebeth Skandsen. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix

1374 fastelegekontor er testet på service, informasjon og digitalt nærvær. Risavika legesenter i Sola kommune er beste fastlegekontor i Forbrukerrådets test.

Risavika legesenter svarer imøtekommende på telefon, e-post og SMS innen rimelig tid, ifølge Forbrukerrådet. Rådet mener også at de gir gode svar på spørsmål om de ansatte, kontoret og praksisen, og gjør det enkelt å bestille time og finne informasjon på nett.

Helsesekretærene Lisebeth Skandsen og Monica Helgeland og fastlege Brit Hov fra Risavika legesenter var tilstede da Forbrukerrådet presenterte sin undersøkelse.

Bevisst jobbing

-     Dette er både veldig hyggelig og overraskende. Mye av æren for at det har blitt så bra, skal de ansatte ha, sier Brit Hov som er eneste lege ved kontoret.

-     Vi har jobbet mye med å gjøre legesenteret lett tilgjengelig for brukerne, sier helsesekretær Lisebeth Skandsen.

Legekontoret åpnet i mars i fjor.

-     Vi er opptatt av å være brukervennlige, sier Hov.

Hun opplever at de tjener på det.

-     Pasientene får et godt førsteinntrykk, og det betyr mye for legekonsultasjonen. Digitale verktøy letter arbeidet for oss ansatte og pasienten kommer lettere i kontakt med oss. Jeg vet jo selv at det er veldig kjekt å få kontakt med fastlegen når jeg trenger det, sier Hov.

Les mer under bildet.

tc4c9d37
Helseminister Bent Høie gratulerer Risavika legesenter. Vinneren av fastlegetesten, Risavika Legesenter. Der jobber fra v. helsesekretær Monica Helgeland, fastlege Brit Hov og helsesekretær Lisebeth Skandsen. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix

Store forskjeller

Undersøkelsen viser at det er store forskjeller på hvor gode fastlegekontorene er til å gi grunnleggende og relevant informasjon og hvor tilgjengelige og imøtekommende de er.

Leder i Helsesekretærforbundet i Delta, Gro Bengtson, tror nettsider og utvikling av digital kommunikasjon blir nedprioritert i en travel hverdag.

- Mange opplever at dette kommer på toppen av en travel hverdag. Arbeidsgiver må sørge for at grunnbemanningen er så god at det er mulig å gjøre en god jobb og gi pasientene god service. Når bemanningen er for lav går det utover servicen, sier Bengtson.

– Tidligere var det første møtet med pasienten på telefon eller i skranken. Nå er det første møtet ofte på nettsiden eller i andre digitale kanaler. Blir pasientene frustrert allerede her, tar de med seg denne frustrasjonen videre, sier Gro Bengtson, leder i Helsesekretærforbundet i Delta.