Risavika legesenter er best i test

1374 fastelegekontor er testet på service, informasjon og digitalt nærvær. Risavika legesenter i Sola kommune er beste fastlegekontor i Forbrukerrådets test.
Risavika legesenter svarer imøtekommende på telefon, e-post og SMS innen rimelig tid, ifølge Forbrukerrådet. Rådet mener også at de gir gode svar på spørsmål om de ansatte, kontoret og praksisen, og gjør det enkelt å bestille time og finne informasjon på nett.
Helsesekretærene Lisebeth Skandsen og Monica Helgeland og fastlege Brit Hov fra Risavika legesenter var tilstede da Forbrukerrådet presenterte sin undersøkelse.
Bevisst jobbing
- Dette er både veldig hyggelig og overraskende. Mye av æren for at det har blitt så bra, skal de ansatte ha, sier Brit Hov som er eneste lege ved kontoret.
- Vi har jobbet mye med å gjøre legesenteret lett tilgjengelig for brukerne, sier helsesekretær Lisebeth Skandsen.
Legekontoret åpnet i mars i fjor.
- Vi er opptatt av å være brukervennlige, sier Hov.
Hun opplever at de tjener på det.
- Pasientene får et godt førsteinntrykk, og det betyr mye for legekonsultasjonen. Digitale verktøy letter arbeidet for oss ansatte og pasienten kommer lettere i kontakt med oss. Jeg vet jo selv at det er veldig kjekt å få kontakt med fastlegen når jeg trenger det, sier Hov.
Les mer under bildet.

Store forskjeller
Undersøkelsen viser at det er store forskjeller på hvor gode fastlegekontorene er til å gi grunnleggende og relevant informasjon og hvor tilgjengelige og imøtekommende de er.
Leder i Helsesekretærforbundet i Delta, Gro Bengtson, tror nettsider og utvikling av digital kommunikasjon blir nedprioritert i en travel hverdag.
- Mange opplever at dette kommer på toppen av en travel hverdag. Arbeidsgiver må sørge for at grunnbemanningen er så god at det er mulig å gjøre en god jobb og gi pasientene god service. Når bemanningen er for lav går det utover servicen, sier Bengtson.
– Tidligere var det første møtet med pasienten på telefon eller i skranken. Nå er det første møtet ofte på nettsiden eller i andre digitale kanaler. Blir pasientene frustrert allerede her, tar de med seg denne frustrasjonen videre, sier Gro Bengtson, leder i Helsesekretærforbundet i Delta.