Honar holder orden i kommunegården i Bærum

Honar Fatahi har fagbrev i kontor og administrasjon og jobber som konsulent i avdeling EiendomsService i Bærum kommune. – Yrke mitt gir meg mange verdifulle erfaringer, spesielt når det gjelder kommunikasjon og problemløsning.
Honar Fatahi har fagbrev i kontor og administrasjon og jobber som konsulent i avdeling EiendomsService i Bærum kommune. – Yrke mitt gir meg mange verdifulle erfaringer, spesielt når det gjelder kommunikasjon og problemløsning. Foto: Per Tandberg

– Det aller beste med jobben er å få et smil tilbake. Det motiverer meg til å gjøre ting bedre og bedre.

Honar Fatahi og hans kollegaer holder orden på nesten alt som skjer i kommunegården i Bærum. Med 1300 medarbeidere under samme tak, er dette bygget på en måte selve navet i kommunen rett utenfor Oslo med mer enn 132.000 innbyggere. 

– Vår avdeling heter eiendomsservice og jobben min går i hovedsak ut på å støtte den daglige driften i kommunegården. Jeg svarer på henvendelser, holder orden i bygget, følger opp systemer og bidrar til god informasjonsflyt internt. Det handler om å være organisert, ha oversikt og sørge for at ting blir gjort på en effektiv og ryddig måte.

Det høres ut som du er en fyr som alle maser på?

– Hele vår avdeling er det. Men det er jo jobben vår, så det går bra. Vi får henvendelser av absolutt alle slag hele dagen. Det kan handle skjermer som ikke virker på et møterom, luft eller lys som må justeres, toaletter som er tett osv. Kort sagt alt mulig. 

Artikkelen fortsetter under videoen

 

Startet i helse 

Honar begynte i Bærum kommune i oktober i 2007. 

– Jeg tok utdannelse i kontor- og administrasjonsfaget, men trivdes egentlig ikke så godt med det da jeg var så ung. Jeg synes jeg "bare" satt på et kontor og ikke fikk utrettet så mye. Jeg lengtet etter følelsen av å hjelpe andre. 

Dermed gikk turen over til helse- og omsorg, og i nærmere 10 år jobbet han som miljøarbdeider med brukere som hadde en litt vanskeligere hverdag enn mange av oss andre. 

– Jeg trivdes veldig godt med å jobbe med mennesker, men på grunn av en skade måtte jeg gi meg innenfor helse i 2017. Så da ble det til at jeg begynte her i eiendomsservice. Og jeg jobber jo med mennesker her også. Vi har dem rundt oss hele dagen, sier Honar med et smil. 

Et smil er mye verdt

Den blide 36-åringen trives med oppgaver som innebærer systemer, planlegging, organisering og samarbeid med andre.

– Det gir meg motivasjon å kunne bidra til at en arbeidsplass fungerer effektivt, og jeg ser mange muligheter for utvikling innenfor dette yrket.

Hva er det beste med jobben?
– Det er å få et smil tilbake og oppleve den gode kontakten med andre. De små, gode øyeblikkene gir stor verdi i hverdagen. Da forsvinner det som eventuelt måtte være negativt – nesten med én gang. 

Honar forteller at han setter pris på tydelige tilbakemeldinger, uansatt om de er gode eller ikke fullt så positive. 

– Da kan jeg utvikle meg videre og bli tryggere i rollen min. Godt samarbeid med kollegaer og et godt arbeidsmiljø er også viktig for å kunne yte sitt beste. 

– Han lar oss prøve og feile

En viktig del av jobben til Honar og hans avdeling handler om å tilrettelegge for en smidig arbeidsdag for alle på kommunegården i Bærum. De må løse problemer som dukker opp uten forvarsel, noe som krever godt lagarbeid og mye kreativitet. 

– Vi har en veldig god leder. Han er ivrig på at vi skal prøve, ikke være redde for å gjøre feil. Han støtter oss uansett. På den måten utvikler vi oss og blir trygge i rollene våre. Det setter jeg stor pris på, sier han. 

Artikkelen fortsetter under bildet

​ Kommunegården i Bærum ligger i Sandvika, tett ved E18. (Foto: Per Tandberg) ​

Tenker du noen gang på hvor mye jobben din betyr for andre?

– Ja, det gjør jeg. Selv om mange av oppgavene mine kan virke små, kan de bety veldig mye for den jeg hjelper. Gjennom min innsats forsøker jeg å bidra til et godt arbeidsmiljø og til at hverdagen for både medarbeidere og besøkende blir lettere og bedre organisert.

Honar nøler ikke med å anbefale unge å ta fagbrev innenfor kontor og administrasjon.

– Det gir en allsidig kompetanse som er nyttig i mange ulike bransjer, og man får opplæring i viktige ferdigheter som organisering, kommunikasjon og systemforståelse. Det er et trygt og variert yrke med gode muligheter for videreutvikling og karriere.

Viktig å være organisert 

Honar synes det er svært viktig for meg å være organisert.

– Jeg har vært i Delta siden 2013. Det gir meg trygghet å vite at jeg alltid har ressurser og informasjon lett tilgjengelig når det oppstår spørsmål eller behov for hjelp.

Bli bedre kjent med Administrasjon og ledelse i Delta

Logo

Administrasjon og ledelse i Delta er en yrkesorganisasjon for ledere og administrativt ansatte i offentlig tjenesteyting.

Jobber du som leder i det offentlige eller er du administrativt ansatt og jobber med lønn, personal, regnskap, budsjett, økonomi, skatt, innfordring, revisjon, IT/IKT, service, arkiv, saksbehandling eller andre administrative funksjoner? Hos oss får du et godt yrkesfaglig tilbud.

Er du allerede medlem i Delta, er det gratis å være medlem i Administrasjon og ledelse i Delta.

Vi har ca. 7300 medlemmer og er en organisasjon i sterk vekst.

Les mer om Administrasjon og ledelse i Delta her

Flere artikler i serien "Jobben Min"

{{article.displayName}}