Hvordan få til tødler over u?

Helsesekretær Dragnimira Johnsen skriver fast for Helsesekretærforbundet. Hun jobbet tidligere på Ris Legesenter i Oslo, nå er hun ved Trasopklinikken. Foto: Privat
Helsesekretær Dragnimira Johnsen skriver fast for Helsesekretærforbundet. Hun jobbet tidligere på Ris Legesenter i Oslo, nå er hun ved Trasopklinikken. Foto: Privat

I jobben på Trasopklinikken oppdager Dragnimira stadig flere nyttige bruksområder for sin helsesekretærkompetanse.

For et par uker siden, mens jeg betjente sentralbordet, kom en sykepleier til meg: Beklager at jeg forstyrrer, men kan du hjelpe meg?

Hun sa: Jeg holder på å skrive en epikrise og plutselig klarer jeg ikke til å få «tødler» over bokstaven u. Før hadde jeg stavekontroll, men nå virker det som om den er blitt borte etter at vi byttet til ny server.

Jeg prøvde å forklare hvilke taster hun måtte trykke på for å få bokstavkombinasjonen, men siden sykepleieren var i farten og det hastet med epikrisen, gikk jeg til hennes datamaskin og hun fikk forklaringen på eget tastatur. Problemet var løst.

Sykepleieren var takknemlig for hjelpen og kunne fortsette sitt skrivearbeid.

Bidrag til felles mål

«Tødler» over u var kanskje noe som kunne virke ubetydelig i det store bildet. For min kollega var dette derimot den nødvendige hjelpen i det riktige øyeblikket.

Denne lille hendelsen fikk meg til å smile. Jeg tenkte på at de små tødlene kunne representere flere sider av vår arbeidshverdag.

De kunne bli sett som et lite bidrag til det kontinuerlige arbeidet mot et av klinikkens store mål: at epikrisen følger pasienten eller blir sendt innen en dag etter avsluttet behandling.

Viktig kvalitetsindikator

Epikrisetid er en viktig kvalitetsindikator i Norsk pasientregister, og rapporteres til Helse Sør-Øst. Selv om vi kan vise til relativt gode resultater der, er det stadig potensiale for forbedring.

Tødlene kunne være et symbol på samarbeidet mellom alle nivåene og avdelingene på klinikken. Mennesker med unik fagkompetanse og erfaringer jobber tverrfaglig for å skreddersy den optimale behandlingen for pasientene.

Alle har sin plass i klinikkens puslespill og den enkeltes innsats teller, uansett om man jobber direkte med pasientene som fagperson eller om det dreier seg om kjøkken, renhold eller vedlikehold.

Klinikkens mangfold

Administrasjonen, der jeg har jobbet i fem måneder, gjenspeiler klinikkens mangfold. Vi har ulike bakgrunn og alder. Våre veier til helsesekretæryrket har vært forskjellige og de fleste av oss har høyere utdannelse.

Det er en stor fordel å jobbe med mennesker som stadig er på jakt etter nye kunnskaper, lærer av hverandre og oppmuntrer hverandre.

Vi jobber på tvers av avdelingene og selv om hver og en av oss har fått egne spesielle oppgaver, prøver vi å være godt oppdatert om hverandres arbeidsområder. Slik kan vi alltid dekke for hverandre ved eventuelt sykefravær eller ferie.

Bevissthet om hva som er korrekt

Administrasjonen prøver å være alltid til stede for både behandlere og pasienter. Det finnes ikke store eller små oppgaver, men vi er ekstremt bevisste på korrekt registrering av pasientenes pakkeforløp i vårt system, steg for steg, fra henvisning, gjennom tildelt og forhåpentligvis gjennomført behandling, til videre oppfølging og epikriser.

Det er mye å ta hensyn til, både menneskelig og juridisk. På fem måneder har jeg lært at en liten registreringsfeil kan gi store utslag. Feilen kan forplante seg og være vanskelig å oppdage i den enorme informasjonsmengden. Derfor er det ekstremt viktig å bli godt kjent med oppgavene og jobbe kontinuerlig korrekt.

Daglig kvalitetssikring

Man bør trene opp blikket for kunne fange opp eventuelle avvik og behandle dem raskt. Vi lærer noe nytt hver eneste dag, vi diskuterer forskjellige problemstillinger som dukker opp i vårt daglige arbeid og er opptatt av kvalitetssikring og faglig forsvarlighet.

Alt dette merkes av våre kollegaer ved klinikken. Administrasjonen er verdsatt og respektert på lik linje med alle avdelingene. Alle vi trives på jobb og er glade for å bli satt pris på!

Kjære kollegaer

Jeg ønsker dere flere rolige solfylte dager og en fin påske! Hold dere friske, korona er dessverre ikke over. Ta vare på hverandre og prøv å støtte hverandre i en hektisk hverdag.

Og glem ikke «tødlene» over u! Hvem vet hvilken betydning de har for en kollega?

Hilsen
Dragnimira