«Fastlegen» det er jo meg da!

Helsesekretær Dragnimira Johnsen jobber på Ris Legesenter i Oslo og skriver fast for Helsesekretærforbundet.
Helsesekretær Dragnimira Johnsen jobber på Ris Legesenter i Oslo og skriver fast for Helsesekretærforbundet. Foto: Julia Spjøtvold/Fagskolen Kristiania

Det startet med meldingen om det første tilfellet av koronavirus-smitte onsdag kveld 26. februar.

«Fastlegen» det er jo meg da! Med disse ordene begynte arbeidsdagen vår på mandag 2.mars 2020. Nye korona-tilfeller begynte å dukke opp i dagene som fulgte.

Min kollega hadde ikke vært på legesenteret siden avsluttet arbeidsdag på tirsdag 25.02.20, men nå tilbake på jobb på mandag, uttrykte hun sin bekymring. I helgen hadde hun fulgt på nyhetene om utviklingen av corona-virus situasjonen i Norge, hørt og lest om anbefalingene fra Folkehelseinstituttet: «Dersom du tror at du er smittet, ring fastlegen din. Hvis du ikke får tak i fastlegen, ring legevakt på 116117»

Ring fastlegen

Da min kollega og jeg snakket sammen på mandag morgen 2. mars, sa hun: - «Ring fastlegen!» «Fastlegen», det er jo meg da! «Fastlegen», det er jo oss to, som kommer til å ta imot alle henvendelsene på telefon om corona-viruset, alt sammen i tillegg til det vanlige. Hva skal vi gjøre nå?»

D_Resep_1200x700 (2)
Dragnimira Johnsen på jobb på Ris Legesenter i Oslo. Foto: Julia Spjøtvold/Fagskolen Kristiania

Disse ordene vekket mine tanker om helsesekretærenes viktige rolle på et legesenter. Akkurat nå, i en slik spesiell situasjon, får vår yrkesgruppe anledning til å bevise sin betydning for det gode medisinske samarbeidet i virksomheten.

Du er den første rådgiveren

Når pasienten «ringer fastlegen sin», så er det en av oss, helsesekretærene, man treffer på telefon. Vi er den rolige stemmen, vi er den første som trøster, vi er den første rådgiveren, vi er legenes «høyre hånd» og samtidig «pasientens stemme» foran legen.  Derfor er det ekstremt viktig å være faglig sterk for å gi de riktige rådene og håndtere henvendelsene på en medisinsk forsvarlig måte. Akkurat nå, når helseinformasjon endres fra time til time, er det nødvendig med kontinuerlig faglig oppdatering.

Råd til helsesekretærer i koronaens tid

Vær proaktiv, konferer med legene, diskuter med kollegaene, les informasjon på Internett, lær! Vær bevisst på rollen som autorisert helsepersonell med alt ansvaret det innebærer!

Og så kommer mandag. Vi logger oss inn, tar på headsetet, forbereder «smilet» i stemmen og kl.08:15 kommer den første samtalen inn: «Du er kommet til xxx-legesenter. Hva kan jeg hjelpe deg med?»

Artikkelforfatteren Dragnimira Johnsen er autorisert helsesekretær og kontorleder ved Ris legesenter i Oslo.

Velkommen til Dragnimiras spalte

  • Mange av dere kjenner Draginmiras spalte fra bladet Helsesekretæren.
  • Fra 2020 skal bladet Helsesekretæren ikke lenger gis ut.
  • Den gode nyheten er at Draginmiras spalte skal fortsette på Helsesekretærforbundets nettsider på delta.no
  • Dragnimira skriver med skråblikk om hverdagen som helsesekretær ved et legesenter.
  • Alle opplysninger er anonymisert.