Fagarbeidere kan studere vernepleie og barnevernspedagogikk

Fagarbeidere kan studere vernepleie og barnevernspedagogikk
Foto: Colourbox.com

Som eneste institusjon i landet kan Universitetet i Tromsø (UiT), med studiested Harstad, tilby opptak til utdanning som vernepleier og barnevernspedagog for fagarbeidere med relevant fagbrev.

Opptakskriteriene baserer seg på det som kalles Y-veien – en yrkesfaglig vei til høyere utdanning for dem som har et relevant fagbrev, men som mangler generell studiekompetanse. Ordningen ble i utgangspunktet innført for å bedre rekrutteringen til ingeniørutdanningene, men nå er Y-veien også åpnet for noen andre yrkesfaglige utdanninger som gir fagbrev.

Forsøksordning

– Dette er en forsøksordning som startet i 2016, og som departementet ville prøve ut. Vi her ved UiT Harstad var de første som fikk anledning til å tilrettelegge tilbud for dem med fagbrev i helsefagarbeid og barne- og ungdomsarbeid. De heldige studentene som tas opp, slipper dermed å ta et ekstra år på videregående med teoretisk påbygging for å få studiekompetanse, sier lærer Kirsti Koppen som er studieleder ved Avdeling vernepleie.

Det er reservert fem studieplasser på hvert av de to studiene. For opptak til vernepleie gjelder det søkere med fagbrev som helsefagarbeider mens de med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider kan søke på barnevernspedagogutdanningen. Også de som beregner å få fagbrev i løpet vårsemesteret, kan søke.

– Hvilke erfaringer er gjort hittil?

– Det går veldig bra. Studentene er godt inkludert i kullet, og de går sammen med studenter med studiekompetanse og realkompetanse. Det er flotte, reflekterte studenter som klarer seg veldig fint. Vi ønsker oss flere studenter i denne kategorien slik at vi får evaluert ordningen best mulig, sier Koppen.

Tilrettelegging tilbys

Assisterende instituttleder ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid, Rikke Rindahl, forteller at hennes erfaring med barnevernsstudiet så langt er at overgangen til studentrollen i en akademisk tradisjon kan bli noe brå for de som kommer inn Y-veien. Dette til tross for det tilbys tilrettelegging en gang i uken der det blant annet er fokus på læringsprosesser, akademisk skriving og kildeforståelse.

– Ordningen er ennå ikke evaluert. Læring dreier seg jo også om en modning slik at det er for tidlig å konkludere etter ett år. Det virker som om studentene trives selv om de nok kunne tenke seg enda mer oppfølging og tilrettelegging, sier Rindahl.

Både hun og Koppen ønsker at studiet skal fortsette.

Les mer her.

Les også «Fagbrev kan gi studieplass».