Ble tøffere av kurs for tillitsvalgte

Marit Tokse tok aldri ordet i en forsamling før hun gikk på kurs for tillitsvalgte i Delta. Da hun reiste hjem turte hun å si meningen sin høyt.
I fjor høst var Marit Tokse (28) på sitt første kurs som tillitsvalgt. Hun er vernepleier og ble i august tillitsvalgt for Delta-medlemmene på Tenester for funksjonshemma (TFF) i Nord-Fron kommune i Oppland.
- Rammene rundt kurset var trygge. Uten å bli presset til det, våget jeg å ta ordet. Da jeg reiste hjem var jeg så mye tøffere, sier hun.
Marit reiste på tre dagers opplæringskurs uten å kjenne noen og uten å vite så mye om å være tillitsvalgt. For henne var det en fordel å ikke kjenne noen.
.jpg)
- Hvis jeg hadde dratt sammen med noen, ville jeg blitt mer tilbakeholden. Det er lettere å kaste seg ut i det når det ikke er noen kjente som kan følge med.
Alle tillitsvalgte i Delta får tilbud om opplæring. Du rett til fri med lønn for å gå på introduksjonskursene for tillitsvalgte, og kursene er gratis.
Ni dager av livet ditt
Mange tror at det tar så mye tid å være tillitsvalgt. Sånn er det ikke, mener Marit.
- Jeg har tatt Deltas grunnopplæring for tillitsvalgte, men bruker ikke fritida mi. Oppgavene som tillitsvalgt får jeg stort sett gjort i arbeidstida.
Grunnopplæringen er tre samlinger av tre dager.
- Det er ni dager av livet ditt. Det er ikke så mye. Du får så mye igjen for det! Jeg har lært så mye, både om lov og avtaler, men også personlig. Du får utfordret deg selv og får mye mer kunnskap.
Lettere å spørre plasstillitsvalgt
Som tillitsvalgt kan du være med å gjøre arbeidsplassen din bedre og hjelpe andre. For Marit er det mye enklere å se hva som trengs i det daglige på arbeidsplassen og å ta tak i saker enn det er for den som er hovedtillitsvalgt i kommunen. Spesielt på arbeidsplasser hvor de ansatte jobber turnus er det fint å ha plasstillitsvalgte.
Hun ser også at det er lettere for medlemmer å gå til en plasstillitsvalgt hvis det er noe de vil ta opp, en å ta kontakt med en hovedtillitsvalgt som de ikke kjenner så godt.
- Meg kan de snakke med i en pause. Da får vi lett avklart om det er noe Delta kan eller skal hjelpe dem med.
God hjelp og støtte
Opplæringen fra Delta har gjort at Marit nå vet hva som er noe for henne å ta tak i, og hva som ikke er hennes ansvar.
- Jeg har blitt mye tøffere og kan også si fra hvis noen kommer til meg med noe som jeg ikke kan hjelpe dem med. Jeg har også lært meg å trekke meg når jeg ikke orker mer, sier Marit.
Hvis Marit får spørsmål som hun ikke kan svare på, tar hun kontakt med hovedtillitsvalgt Ingvild Bakken som har mye lengre erfaring. Tillitsvalgte får også hjelp fra Deltas regionkontor og kan når som helst kontakte Delta Direkte.