Møter medlemmene der de er

- Det er nyttig å treffe medlemmer der de er og høre fra de hva som opptar dem i deres jobb, sier leder Rune Berg, da han og resten av styret avla et besøk i Bodø.
Styret i Service og Drift, Rune Berg, Leif Hermod Jenssen og Ivar Selvaag, ble tatt godt imot da de besøkte Bodø og servicekontoret der forrige uke. Hovedtillitsvalgt Mona Eilertsen og organisasjonskonsulent Rita Mathiesen disket opp med pølser og Delta-effekter til de medlemmene som tok turen for å treffe lederne i Service og Drift. Det kom medlemmer både fra Kommunalt foretak og fra Bodin videregående skole.
Tilbakemelding
Etter å ha presentert hva Service og Drift jobber oppfordret leder Rune Berg medlemmene til å melde inn hva de ønsker at styret skal jobbe videre med.
- Det er nyttig å få tilbakemelding på vår jobb og det er viktig for oss å vise oss fram og synligjøre den jobben vi gjør for medlemmene, sier Berg.
De som møtte fra Kommunalt Foretak fikk fortelle litt om hvordan de er organisert. Første januar 2015 ble det opprettet Kommunalt Foretak i Bodø kommune. Driftsteknikerne forteller at det har vært en noe famlende start. Kenneth Karlsen arbeider som vaktmester ved sykehjem i kommunen, Håkon Johansen er vaktmester for skolene i kommunen og Geir Reppen er ambulerende vaktmester i Kommunalt Foretak.
- Det er nyttig å komme sammen og diskutere, sa medlemmene, og la til at det ble en god diskusjon hvor man fikk med seg et og annet tips på veien.
Fullt hus på Bodin vgs
Bodin videregående var neste stopp på programmet for styret. Der hadde plasstillitsvalgt Johnny Heggen trommet sammen de aller fleste av Deltas medlemmer ved skolen. Rune Berg fortalte om hva styret jobber med og hvilke satsingsområder som gjøres i yrkessammenslutningen. Utdanning og kompetanseheving var også her tema. I tillegg orienterte leder av servicekontoret, Eigil Horsdal, om siste nytt fra tarifforhandlingene.
Tariff
- Er dere interessert i tariff så anbefaler jeg å følge med på Deltas nettsider, tipset Horsdal.
Til stede på møtet var IT-lærling og medlem i Service og Drift, Ådne Ovesen.
- Det var et nyttig møte. Det var spesielt nyttig for meg å høre om tariff. Det er interessant å høre hvordan de forhandler lønn, sier han.
Han forteller at han ble med i Delta fordi det er nyttig å være organisert. Han syntes det var ok å se at flere av kollegene hans også er Delta-medlemmer. Han har planer om å studere videre og tenker å fortsette å være medlem av Delta også i studietiden. Til daglig består jobben hans av å hjelpe lærere og elever med data og IT-spørsmål. Å yte service er en del av dette.
- Alle elever skal ha PC. Jeg gjør klar maskiner for 330 elever om sommeren, sier Ovesen, og legger til at han trives på Bodin videregående skole.
Første gang publisert i bladet Driftig juni 2016
