Glad for å være tilbake i trafikketaten

Etter fem år i det private valgte Ronald Sareussen å gå tilbake til å jobbe i kommunen. Nå skjer det mye i bransjen, sier han.

Ronald Sareussen begynte som trafikkbetjent i 1983. Siden har han gått gradene i Harstad kommunale parkeringstjeneste og har vært formann, oppsynsmann og i 1999 ble han parkeringsleder.

For fem år siden var han klar for å gjøre noe nytt og valgte å begynne i det private. Tidligere i år ble stillingen som leder for trafikk ledig og Sareussen takket ja da han ble forespurt om å overta som leder.

Bra miljø

- Hvordan er det å være tilbake i trafikk?

- Flott! Det er her jeg føler meg hjemme. Det er et veldig bra miljø på parkering i Harstad. Vi er seks personer som jobber her. Tre og en halv stilling som trafikkbetjenter og to og en halv stilling inne. En av betjentene har en del kontorarbeid også.

- Hvordan er din arbeidsdag?

- Arbeidsdagen er variert og det er alt fra regnskap til å behandle søknader om handicap-parkering, klager, skilting og planlegging. Det blir en god del planlegging, koordinering av vedlikehold på parkeringsanlegg, skilting og utstyr, forteller Sareussen. I tillegg ser vi hele tiden etter forbedringer i parkeringsforholdene, og har høyt fokus på trafikksikkerhet, fremkommelighet og miljø.

Å holde seg faglig oppdatert er også viktig. Han deltok i september på den årlige parkeringskonferansen i regi av Norpark, som i år ble avholdt i Tønsberg.

- Det er svært nyttig å delta på disse bransjetreffene. I år reiste jeg og en trafikkbetjent dit, sier Sareussen.

- Det er også viktig å få korrigeringer og at vi i bransjen blir samstemt, mener han.

Mobilbetaling på full fart inn

Sareussen forteller at parkeringsbransjen er en bransje i utvikling, selv om det har tatt tid å komme dit vi er i dag. Da han var tilbake i trafikk etter fem år i Biltema, syntes han at det var som om han skulle ha vært på en litt lang ferie. Det hadde ikke skjedd så veldig mye på de fem årene. Men nå er det i ferd med å skje endringer. De nye parkeringsforskriftene kommer og nye tekniske løsninger er på plass. Han ønsker de nye tekniske løsningene for parkering velkommen. Autopass, mobilbetaling og stadig nyvinninger.

- Nå i september fikk også vi en mulighet til å betale parkeringen med mobiltelefon. Dette er blitt tatt godt imot både av trafikkbetjentene og brukerne i byen. Vi har valgt EasyPark, og denne appen kan lett lastes ned til mobilen din.

- Hvorfor er det dyrere å parkere via app?

Appen vil gjøre betaling av parkering mye enklere og mer fleksibelt for bilistene i Harstad. Med denne løsningen trenger man ikke lenger å gå til parkeringsautomaten for å forlenge parkeringstiden, og man trenger ikke ha kontanter tilgjengelig. I tillegg er det enkelt å unngå overbetaling. Du betaler for akkurat så lenge du bruker parkeringsplassen. Løsningen koster et par kroner mer for timen enn ved bruk av automater, men dette tjener du inn mange ganger siden du kan avslutte betalingen når du er klar til å forlate parkeringsplassen.

Dersom du ikke har en smarttelefon kan du betale via tradisjonell SMS eller ved å ringe vår Parkofon.

- EasyPark-appen bruker lokasjonstjenesten på mobilen, slik at du får oppgitt hvilken parkeringsplass du er på. Med geolokalisering, stor fleksibilitet og muligheter for individuelle tilpasninger får du full oversikt over parkeringskostnadene, sier Sareussen, som legger til at parkeringsappen er tatt godt imot av publikum og er stadig mer i bruk.

- Hvor tror du bransjen er om 10 år?

- Tror ikke det er så ulikt slik som det er i dag, men tror vi får flere måter å kreve inn avgifter på. Om ti år er nok myntbetalingen sterkt redusert, tenker jeg. Trafikkbetjentene vil kanskje benytte andre måter å kontrollere parkeringen på. Jo enklere det blir å kontrollere om avgiften er betalt, jo mer tid kan betjentene bruke på feilparkeringer. Biler som står i vegkryss, på gangfelt og fortau utgjør en betydelig fare for dem som beveger seg både i bil og til fots i byen. Vi ønsker å bruke mer tid på trafikksikkerheten, miljøet og fremkommeligheten i sentrum, så borte blir nok aldri trafikkbetjentene, sier Ronald Sareussen.