To stjerner og et ønske....
Fortsetter satsingen på yrkesfag ? Blir det flere og faglig sterke lærere som møter elevene sammen med andre yrkesgrupper i et team som styrker elevenes skolemiljø ? Og kanskje for oss lærere det aller viktigste, blir vi endelig vist tillit i jobben vi gjør ? La oss forsøke å gi to stjerner og et ønske til kunnskapsminister Tonje Brenna og minister for forskning og høyere utdanning Ola Borten Moe.
Den første stjernen går til Tillitsreformen. Den er stor og skinnende og vi håper den ikke slukkes i møtet med virkeligheten.
For tillit er det en trenger for å gjøre jobben vår. Å være lærer er ikke for pyser, sies det ofte. Og det er sant. Utfordringene er mange, både faglig og sosialt. Men de tas på strak arm med kompetanse og erfaring. Lærere er stadig like motiverte og ydmyke i møte med å gjøre elevene faglig og sosialt sterke.
Så bare husk dette: La oss være i klasserommet, med elevene, der vi trives og kan bruke kompetansen vår til det vi kan best.
Stjerne nummer to er ikke mindre viktig, men denne er en samarbeidsstjerne satt sammen av flere små stjerner.
Viljen til å styrke teamet rundt elevene, med ulike faggrupper, gleder oss. Forskning viser at jo flere signifikante voksne en elev forholder seg til, jo større er sjansen for at eleven opplever å bli sett, føle seg trygg og finne motivasjon for læring.
Fortsetter dere arbeidet med å inkludere flere faggrupper i skolen så vil dere også oppdage at mobbing og krenkelser kan løses ved tilstedeværelse og kompetanse blant de voksne.
Et ønske: Forstett å ha fokus på lærere med kompetanse i fagene de skal undervise i. Avskilting av lærere med realkompetanse var ikke veien å gå. Men hold på kravene til å ha undervisningskompetanse i fagene. For elevenes skyld , ikke slakk linen.
Fremtidens elever og skole trenger veiledere som er faglig sterke, både i fag og pedagogikk. Og som kan arbeide tverrfaglig og i dybden.
Gi yrkesfaglærere med viktig realkompetanse muligheten til å bli i undervisningsrommene og verkstedene ved å holde skoleeiere ansvarlig for å rekruttere og beholde/ videreutdanne kompetente lærere. Det er vårt ønske.