Lærernes Yrkesforbunds forventninger til lønnsoppgjøret 2021

Da vi godtok lønnsoppgjøret for 2020, så var moderasjon på grunn av Covid19 et nøkkelord. Få trodde vel da at vi skulle befinne oss i samme forhandlingsklima i år også. Men det gjør vi.

   Delta aksepterer ikke reallønnsnedgang og frontfagsmodellen må være fleksibel nok til at enkeltgrupper kan få en høyere ramme enn frontfaget.Medlemmenes kjøpekraft skal også sikres i årets lønnsoppgjør. ( Deltas forbundsleder Lizzie Ruud Thorkildsen, mars 2021 ) 

 

           Hva vet vi om egen lønn ? 

Thomas Arnesen har undersøkt dette og går langt i å konkludere med at lærerenes svake lønnsutvikling tyder på at det offentlige i liten grad har lagt vekt på en lønnspolitikk i satsing på økt kvalitet i skolen. Det offentlige har heller utnyttet sin tilnærmede monopolstilling til å holde kostnadene nede.( regjeringen.no. analyser 2013)

Fagforeningene må også ta sin del av skylden for dette. Ved å kjempe for at ansiennitet og utdanning alene skal bestemme lønna og dermed bli sterkt rammet av moderasjonslinjen i de sentrale oppgjørene. 

Dette var allerede på bordet da rapporten fra det partssammensatte utvalget for lønnsutvikling for undervisningsansatte sammenlignet med øvrige ansatte i KS området kom i juni 2018. KS er der enig i at det er 14,1 % forskjell mellom lønnsvekst for lærere i skolen og andre grupper i kommuner/fylkeskommuner.

Det vil si at den sentrale lønnsveksten som vi lærere streiket mot i 2008, 2010 og 2012 enda ikke er tatt igjen. I tillegg taper lærere i skolen kampen om lokale lønnstillegg. Lærere oppnår ikke høyere lønn ved å bytte skole/ jobb slik som andre yrkesgrupper gjør. 

Problemene med å rekruttere kvalifiserte lærere fører ikke til økt press på lønn, på samme måte som rekrutteringsutfordringen gjør for andre stillinger.

I tillegg viser rapporten at lærere i skolen også har tapt i lokale pottforhandlinger, det vil si lønnsmidler som er fordelt til kommunene gjennom de sentrale forhandlingene. 

Alt dette er med på å påvirke lønnstatistikken negativt for lærere. 

     Forventningen vår er derfor ...

Det forventes at frontfagsmodellen skal bøyes der den kan. Den er en modell som er under press, så kanskje det er nå i ekstraordinære tider den kan vise at den har livets rett. 

Som lærere lever vi opp til kravene om faglig utvikling, vi tar til oss og integrerer pedagogiske strømninger, nye fagplaner og jobber hver eneste dag i et yrke som stiller store krav til personlig egnethet og høy arbeidskapasitet.

Vårt samfunnsmandat er et av de viktigste for velferden og utviklingen til barn og unge/unge voksne. Vi utdanner kloke hoder for morgendagen. Kompetanse utviklingen starter med og hos oss. Nå er det på tide at lønnen vår gjenspeiler det arbeidet vi gjør. Det er vår forventning i årets oppgjør.