Ingunn i Nav: – Veldig givende å hjelpe ungdom til å få en meningsfull hverdag
.png.jpg","256":"/yrke/jobbenmin/ingunn-i-nav--veldig-givende-a-hjelpe-ungdom-til-a-fa-en-meningsfull-hverdag/_/image/22771505-312b-4935-bb8b-ba8b0fd443fa:080f2d5421ff3b1392bbb2c5f9216b64139755f7/block-256-128/Uten%20tittel-1%20(15).png.jpg","512":"/yrke/jobbenmin/ingunn-i-nav--veldig-givende-a-hjelpe-ungdom-til-a-fa-en-meningsfull-hverdag/_/image/22771505-312b-4935-bb8b-ba8b0fd443fa:080f2d5421ff3b1392bbb2c5f9216b64139755f7/block-512-256/Uten%20tittel-1%20(15).png.jpg","1024":"/yrke/jobbenmin/ingunn-i-nav--veldig-givende-a-hjelpe-ungdom-til-a-fa-en-meningsfull-hverdag/_/image/22771505-312b-4935-bb8b-ba8b0fd443fa:080f2d5421ff3b1392bbb2c5f9216b64139755f7/block-1024-512/Uten%20tittel-1%20(15).png.jpg","1600":"/yrke/jobbenmin/ingunn-i-nav--veldig-givende-a-hjelpe-ungdom-til-a-fa-en-meningsfull-hverdag/_/image/22771505-312b-4935-bb8b-ba8b0fd443fa:080f2d5421ff3b1392bbb2c5f9216b64139755f7/block-1600-800/Uten%20tittel-1%20(15).png.jpg","2048":"/yrke/jobbenmin/ingunn-i-nav--veldig-givende-a-hjelpe-ungdom-til-a-fa-en-meningsfull-hverdag/_/image/22771505-312b-4935-bb8b-ba8b0fd443fa:080f2d5421ff3b1392bbb2c5f9216b64139755f7/block-1920-960/Uten%20tittel-1%20(15).png.jpg","original":"/yrke/jobbenmin/ingunn-i-nav--veldig-givende-a-hjelpe-ungdom-til-a-fa-en-meningsfull-hverdag/_/image/22771505-312b-4935-bb8b-ba8b0fd443fa:080f2d5421ff3b1392bbb2c5f9216b64139755f7/width-1920/Uten%20tittel-1%20(15).png"})
Hun lever av å løse problemene til unge mennesker mellom 18 og 25 år som strever. Likevel er Ingunn Ødegård krystallklar. – Jeg kunne ikke tenkt meg en annen jobb, sier hun.
På Nav-kontoret i Melhus rett sør for Trondheim holder Ingunn Ødegård til. I snart 10 år har hun jobbet i Nav, selv om hun egentlig hadde tenkt seg en helt annen yrkesvei da hun i sin tid utdannet seg innenfor ledelse, økonomi og markedsføring.
– Jeg jobbet en del år i det private, og hadde det bra der. Men jeg kjent hele tiden på dragningen mot å hjelpe andre, og jeg angrer ikke ett sekund på at jeg skiftet kurs etter hvert.
– Alle har noe i seg
Nå har hun en hverdag som i stor grad handler om å lytte til ungdom som strever med å finne en god vei inn i voksenlivet. Gjerne etter en oppvekst og skoletid som har vært preget av psykiske problemer, manglende mestring, rus, dårlig oppfølging, liten tilhørighet og mye annet.
Hvordan klarer du å motivere deg til å gå inn i en slik hverdag?
– Det er aldri noe problem. Det å vite at man kan gjøre en forskjell i livet til disse unge menneskene er utrolig stort. For alle har noe i seg som gjør at de kan få et meningsfullt liv. Men enkelte trenger hjelp til å finne ut hvordan. Og det er en oppgave jeg går til med stor ærefrykt hver eneste dag.
Teksten fortsetter under videoen
Tillit og trygghet
Ingunn Ødegård sprudler når hun snakker om ungdommene "sine".
– Jeg bruker mye tid i starten på å vise at jeg bryr meg om dem. At jeg er interessert i å høre deres historie og at jeg først og fremst er der for å støtte og hjelpe dem med det de trenger. Det å bli kjent, skape trygghet og tillit er helt avgjørende for å komme videre. Jeg sier til alle at mitt mål er å hjelpe deg til å få det livet du vil ha, og at du kan finne en jobb du trives i eller fullføre skole hvis du ønsker det.
Ingunn forteller videre at hun er forsiktig med å presse på for raskt med konkrete mål, som for eksempel en yrkesvei.
– Det er ikke alltid man kan forvente at en 18-åring vet hva hen vil jobbe med. Slik kan det være for mange i den alderen, også for dem som har hatt en langt bedre start på livet enn mange av de som kommer til meg.
Ressurser og pålegg...
Som så mange andre som jobber i offentlig tjenesteyting, drømmer også Ingunn og hennes kollegaer om mer ressurser.
– Mange av de unge vi har å gjøre med trenger mye kontakt med oss. Kanskje hver eneste uke over en lengre periode. Og det har vi på en måte egentlig ikke ressurser til. Det er en frustrasjon at vi ikke har kapasitet til å hjelpe et ungt menneske så mye som vi skulle ønske. For selv om ting virker håpløst og mørkt akkurat nå, så er det utrolig mye som kan endre seg i positiv retning. Bare vi bruker tid.
Nye pålegg som kommer fra sentralt hold, for eksempel fra direktoratet, er også noe Ingunn har klare meldinger om.
– Noe av det er veldig bra, mens andre ting oppleves som at det legges unødvendig mye mer på oss veiledere enn de viktige oppgavene vi allerede har. Jeg skulle ønsket meg litt mer autonomi, slik at vi i større grad selv kan vurdere hva som er hensiktsmessig å gjøre og bruke ressurser på, sier hun.
– En virkelig seier
Ingunn Ødegård forteller at hun har hatt veldig mange sterke opplevelser i jobben sin og møte med unge mennesker.
–Jeg husker spesielt ei jente som hadde trøblet mye på skolen, slitt med angst, ikke fått kjent noe særlig på mestring og hatt kontakt med Nav i mange år. Men da det så som mørkest, og jenta nesten klappet sammen, klarte vi sammen å snu det. Vi i Nav fikk til et godt samarbeid med fastlegen, psykisk helse og et familiemedlem - og sammen med jenta klarte å gjøre henne såpass trygg at hun har startet opp i arbeidspraksis hos en liten, lokal arbeidsplass. Det var en virkelig seier, forteller Ingunn - som også roser den konkrete arbeidsgivere.
– De har gjort en kjempejobb. Og hele tiden sett hva jenta trenger. Så nå jobber hun faktisk mye mer enn det som var planen. Hun har rett og slett fått et helt nytt liv.
Se og Hør Ingunns egne ord i videoen under
Viktig å være organisert
Ingunn har som nevnt mange år bak seg i det private. og der var hun ikke organisert.
– Men her i Nav er det en sterk kultur for dette, noe jeg absolutt ser verdien av. Det er jo en trygghet å vite at noen hele tida jobber for dine interesser. Det AVYO i Delta har hjulpet meg med er å sørge for at jeg hele tiden har hatt en fin lønnsprogresjon. Det er jeg veldig fornøyd med.
LES OGSÅ: Bli bedre kjent med AVYO i Delta - for deg som jobber i Nav og HELFO
I perioder har Ingunn Ødegård også vært plasstillitsvalgt.
– Da har jeg brukt AVYO og Delta Direkte for råd og veiledning. Det har vært til stor hjelp.
Bli kjent med AVYO i Delta

AVYO i Delta organiserer ansatte i Nav og i Helfo,
samt frilanstolker for døve og døvblinde.
I AVYO det kort vei mellom medlemmer og tillitsvalgte på alle nivå.
AVYO er tilstede for deg fra dag en og tar vare på deg i din jobbhverdag. Vi gir deg veiledning og bistand når du trenger det i din arbeidssituasjon. AVYO er din rådgiver og partner og gir deg trygghet ved utfordringer og endringer i arbeidslivet.
AVYO tar vare på enkeltmennesket i fellesskapet.