Politiattest gjelder nå for alle kommunale helse- og omsorgsjobber

Fra 1. januar i år må alle som ansettes innenfor helse og omsorg i kommunene levere politiattest. Kravet gjelder ikke de som allerede er i et ansettelsesforhold.
En lovendring trådte i kraft ved årsskiftet som får konsekvenser for de som søker stillinger eller oppdrag innenfor den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Nå må alle tjenesteytere levere politiattest før ansettelse. Før har kravet bare omfattet dem som jobber med barn og utviklingshemmede. Nå omfatter kravet også alle som jobber innen eldreomsorgen.
Framover må alle tjenesteytere levere politiattest; helsepersonell, personlige assistenter, støttekontakter, avlastere og lignende. Kravet gjelder også uavhengig av hvor tjenestene tilbys, for eksempel på institusjon eller i hjemmet.
Men arbeidsgiver kan kun kreve politiattest fra nyansatte og ikke fra personer som allerede er ansatte. Dersom stillingen din i kommunen endres, kan kravet tre i kraft.
Endringene ble vedtatt av Stortinget i juni 2016.
Du kan søke om politiattest elektronisk på politi.no.