Nye regler for arbeid mot mobbing i skolen

Ingen barn skal ha det vanskelig sosialt på skolen uten at ansatte griper inn og gjennomfører tiltak for at barnet skal få det bra.
Ingen barn skal ha det vanskelig sosialt på skolen uten at ansatte griper inn og gjennomfører tiltak for at barnet skal få det bra. Foto: colourbox.com

Fortsatt opplever altfor mange barn og unge mobbing. Første august trådte nye regler om skolemiljø i kraft. Nulltoleranse for mobbing er én av disse.

De nye reglene finnes i kapittel 9A i opplæringsloven. Det handler om elevenes skolemiljø. Reglene setter elevene i sentrum og skal være mer barnevennlige og enklere enn før. Den nye loven er ment å sikre nulltoleranse for mobbing i skolen. Den skal være tydelig og handlingsrettet med aktivitetsplikt og et skikkelig sikkerhetsnett for elever og foreldre når skolene ikke sørger for at elevene har det trygt og godt på skolen. Ingen i skolen skal fra nå av kunne snu seg vekk, si de ikke visste, bagatellisere elevers opplevelse eller la være å gripe inn og håpe at det går over.

Skolens ansvar

Den nye mobbeloven gir skolen et ansvar for å stoppe mobbing og gjør at eleven kan klage hvis han/hun ikke synes skolen gir god nok hjelp. Hvis eleven forteller noen som jobber på skolen, at han/hun ikke har det bra på skolen, skal eleven bli tatt på alvor, og skolen skal sørge for at eleven får det bra.

Loven sier at alle som jobber i skolen, skal følge med på hvordan elevene har det. De skal stoppe mobbing og andre krenkelser når det skjer, og de skal si ifra til rektor dersom en elev ikke har det bra på skolen. Dette gjelder også om det er en elev eller dens foreldre som sier fra. Skolen skal tro på eleven om han/hun forteller at han/hun ikke har det bra. De ansatte har ikke lov til ikke å ta eleven på alvor.

Skolen plikter å:

  • undersøke saken, hva har skjedd
  • snakke med elever som ikke har det bra, og høre hva de tenker bør gjøres
  • lage en skriftlig aktivitetsplan. I planen skal skolen skrive hva som er problemet, hva skolen skal gjøre, når det skal gjøres og av hvem. Skolen skal også skrive noe om hvordan dette skal evalueres.

Skolen skal hjelpe eleven helt til eleven sier at han/hun igjen har det bra på skolen. Om tiltakene til skolen ikke fungerer, må skolen finne nye tiltak. Eleven kan også kreve at de spør om hvordan han/hun har det og hvilke tiltak de ansatte tenker vil fungere nå.

Det er utarbeidet maler som kan brukes for å varsle skoler i mobbesaker. Det finner du her.

Hvem kan hjelpe eleven om skolen ikke gjør det den skal?

Om en elev opplever at skolen ikke gjør det den skal, kan eleven eller foreldrene ta kontakt med Fylkesmannen. Eleven eller dens foresatte kan si ifra til Fylkesmannen fra én uke etter at rektor fikk vite om at eleven ikke har det bra.

Fylkesmannen er et offentlig kontor som kan se på saken og kreve at skolen setter inn tiltak. Skolen og kommunen må høre på det Fylkesmannen sier. Kommunen kan få bøter om skolen ikke gjør det.

Med disse endringene vil barn og foreldre få et godt sikkerhetsnett dersom skoler ikke følger opp mobbesaker gjennom at fylkesmannen blir førsteinstans for klager fra elever og foreldre. Ordningen skal være enklere, raskere, mer brukerorientert og mer effektiv enn i dag. Fylkesmannen og Utdanningsdirektoratet vil også få rett til å vedta hva kommunen skal gjøre i enkeltsaker, og rett til å gi tvangsmulkt eller dagbøter for å presse fram endring der det trengs.

De nye reglene for arbeid mot mobbing i skolen finner du her – i opplæringslovens kapittel 9A.

Utdanningsdirektoratet har laget nettsiden nullmobbing.no