God spesialundervisning er helt nødvendig

Barn med spesielle behov trenger lærere med spesiell kompetanse. Det er det ikke alltid de får.
Barn med spesielle behov trenger lærere med spesiell kompetanse. Det er det ikke alltid de får.

Barneombudets fagrapport «Uten mål og mening?» avdekker at elever som trenger ekstra hjelp i grunnskolen, ofte får et dårligere tilbud enn andre.

Rapporten som ble lagt frem i vår, forteller at mange elever med spesialundervisning får undervisning av lærere uten kompetanse på elevens utfordringer eller i faget de skal undervise i. Rapporten konkluderer med at det samlede tilbudet til elevene blir for dårlig, og at den store variasjonen i kompetansen som finnes på skolene, gjør at det ofte blir tilfeldig hva slags hjelp elevene får.

Barneombudets rapport om elever med spesialundervisning finner du her.

Barns egne tips om spesialundervisningen

I sitt arbeid med rapporten om tilstanden til spesialundervisningen i Norge, har Barneombudet samlet ti tips fra barn om spesialundervisningen. Flertallet av elevene de snakket med, hadde erfaringer som de gjerne ville at andre barn skulle slippe. Samtidig hadde de mye kunnskap om hva som skal til for å gjøre spesialundervisningen og læringsutbyttet bedre. Listen er beregnet for ansatte i skolen og har enkle råd om alt fra informasjon om vikarer til trivsel på skolen.

Last ned listen med barns egne tips om spesialundervisning her. Skriv den ut, og heng den opp der flest mulig ser den. Ofte er det ikke mye som skal til for å gjøre undervisningssituasjonen og læringsutbyttet bedre.

Kilde: Barneombudet