NAV i mediebildet

Den siste tiden har det vært knyttet stor oppmerksomhet i media rundt NAVs digitaliseringsprosjekter og manglende gevinstrealisering.
Mange har meninger om hvordan NAV skal styres og organiseres.

Det er helt naturlig at samfunnet er opptatt av NAV siden det er NAV som forvalter en stor del av statsbudsjettet, og at alle i løpet av livet vil ha behov for tjenester fra NAV. Media er en viktig aktør når det gjelder å få frem samfunnsmessige problemstillinger som påvirker oss i så stor grad, og det er bra. AVYO har vært tydelig på utfordringene i vår dialog med Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet 2023, og de skal ikke være nye for politisk hold.
Vi ser at mediedebatten treffer våre medlemmer og det kan oppleves belastende i en krevende hverdag. Tusenvis av pliktoppfyllende og lojale medarbeidere går hver dag på jobb, for å hjelpe folk i ulike livssituasjoner. Den enkelte medarbeidernes kunnskap og erfaring utgjør i sum solid faglighet, til det beste for brukerne. Hjelp og bistand til brukere må skje innenfor rammene av det lovverket våre folkevalgte oppdragsgivere har gitt NAV.
Ansatte blir utsatt for uønsket oppmerksomhet i media samtidig som etaten er i gang med en ny virksomhetsstrategi og innmarsj av tillitsreformen. NAV er i en budsjettmessig presset situasjon. Ansatte opplever at de har færre ressurser til å møte stadig høyere forventinger. Det er det offentliges ansvar at NAV har de ressurser som er nødvendige for å utføre samfunnsoppdraget. Vi har tillit til at toppledelsen i NAV er helt ærlig i sin dialog med departementet rundt de utfordringene etaten står i.
AVYO mener at vi må se hva som er gjort frem til nå, og hva som må gjøres fremover. Her er partssamarbeid og involvering det vi mener det skal satses på.
Tillitsreformen skal «gi makten tilbake til førstelinjen», og det er stemmen til førstelinjen som har vært vanskelig å fange opp. Vi må jobbe for å få den stemmen frem slik at etaten kan lære av de som har skoa på. NAV må organiseres slik at den gjør ansatte i stand til å gjøre jobben sin. Det er mye kompetanse i etaten, og denne kompetansen må vi benytte i større grad når vi skal jobbe med IT-utvikling og forvaltning av samfunnsoppdraget. AVYO er ikke i tvil om at ansatte i NAV har det som trengs av kunnskap og motivasjon til å bidra.