AVYO i Delta under Arendalsuka

AVYO i Delta arrangerte egen debatt under Arendalsuka i 2024. Fra venstre: Øyvind Hov Randmæl, leder i AVYO i Delta, Per Olaf Lundteigen, arbeids- og sosialkomiteen, Per Olav Skurdal Hopsø, statssekretær i AID, Unni Sorter, etatstillitsvalgt i NAV og nestleder i AVYO, Hans Christian Holte, NAV-direktør, Martine Antonsen, leder i Mental helse ungdom og det sentrale brukerutvalget i NAV.
AVYO i Delta arrangerte egen debatt under Arendalsuka i 2024. Fra venstre: Øyvind Hov Randmæl, leder i AVYO i Delta, Per Olaf Lundteigen, arbeids- og sosialkomiteen, Per Olav Skurdal Hopsø, statssekretær i AID, Unni Sorter, etatstillitsvalgt i NAV og nestleder i AVYO, Hans Christian Holte, NAV-direktør, Martine Antonsen, leder i Mental helse ungdom og det sentrale brukerutvalget i NAV.

«Ja takk begge deler», sa arbeids- og velferdsdirektøren, Hans Christian Holte, i AVYOs debatt under Arendalsuka når han ble stilt spørsmålet: Robotisering eller varme hjerter?

Det var igjen duket for politisk og samfunnsengasjert mylder i Arendal 12.-16. august 2024 hvor den nylige presenterte perspektivmeldingen for 2024 ble et naturlig punkt i debatten. Perspektivmeldingen løfter frem tre hovedutfordringer – deriblant «flere i jobb, og holde folk i jobb». Vi i AVYO i Delta er opptatt av at utfordringsbilde skal imøtekommes og løses i fellesskap for å sikre fremtidens velferdssamfunn.

Arendalsuka i år var pakket med diskusjoner, debatter og engasjement rundt fremtidens omstillingsbehov og kampen om arbeidskraft. I AVYO i Deltas eget arrangement deltok statssekretær, Per Olav Skurdal Hopsø, arbeids- og velferdsdirektør, Hans Christian Holte, leder i Mental helse ungdom, Martine Antonsen, representant i arbeids- og sosialkomité, Per Olaf Lundteigen og vår egen nestleder i AVYO og etatstillitsvalgt i NAV, Unni Sorter.

DSC04925.JPG
Ordstyrer under debatten var lederen i AVYO, Øyvind Hov Randmæl. Tema digitalisering i NAV er viktig i omstillingsdebatten.

Kan NAV hel-automatiseres? Hvorfor er det viktig med menneske-til-menneske-oppfølging? Hvordan kan NAV imøtekomme fremtidens behov for omstilling og stadig tenke «mer for mindre»? Dette var noen av spørsmålene debatten tok for seg. Det er helt klart behov for medarbeiderne i NAV, også i fremtiden, dersom det norske velferdssamfunnet skal kunne gi tilstrekkelig og tett oppfølging til de brukerne som trenger det mest.
-Vi må foreta tøffe prioriteringer i digitaliseringen fremover, vi har ikke budsjett til å si ja takk til begge deler og vi kan ikke være færre ansatte slik det er nå, kom det tydelig fra etatstillitsvalgt i NAV, Unni Sorter.

Statssekretæren i arbeids- og inkluderingsdepartementet, Per Olav Skurdal Hopsø, røpet at det i løpet av høsten 2024 vil bli presentert en arbeidsmarkedsmelding. Innholdet er foreløpig ikke offentliggjort, men statssekretæren er tydelig på at regelverket må gjøres noe med.  
-Jeg har til gode å høre at ansatte i NAV er fornøyde med datasystemene. Slik det er i dag har de ikke tid til å gjøre den egentlige jobben sin som er å møte brukere og gi de tilstrekkelig oppfølging, fortalte Hopsø.

Hopsø presiserte spesielt tre ting som må hensyntas i digitaliseringen i NAV som vil bli mer tydeliggjort i den kommende arbeidsmarkedsmeldingen; det forvaltningsmessige og samfunnsmessige perspektivet, brukerperspektivet og ansattperspektivet.

DSC05013.JPG
Unni Sorter er etatstillitsvalgt i NAV for AVYO og deltok i debatten under Arendalsuka.

Arbeids- og velferdsdirektør Holte er tydelig på at man skal digitalisere tjenestene i NAV, men at man også skal imøtekomme de som ikke kan benytte seg av de digitale tjenestene.
-Det er en balansegang å prioritere innenfor de rammene NAV har. Systemene vi har er ikke gode nok og vi må ha systemer som fungerer på tvers av både statlige og kommunale tjenester, sier NAV-direktør Hans Christian Holte.

Vi i AVYO i Delta ser spent frem til arbeidsmarkedsmeldingen blir publisert og ser frem til konkrete tiltak for å gjøre arbeidshverdagen for ansatte i NAV bedre, samtidig som vi lykkes bedre med tjenestene våre.

DSC04956.JPG
Deltakerne under debatten fra venstre: Per Olaf Lundteigen, Per Olav Hopsø, Unni Sorter, Hans Christian Holte og Martine Antonsen.

Det var enighet i debatten om at det er politikerne som har det store ansvaret for å løse de utfordringene NAV står overfor da det er de som setter rammene.

-Ledere kommer og går, men administrasjonen i NAV består. NAV er en kompleks organisasjon å lede, og derfor like utfordrende å påvirke politisk, sa stortingspolitiker Per Olaf Lundteigen.

Fra brukerperspektivet var vi så heldig å få lederen i Mental helse ungdom som også er leder i det sentrale brukerutvalget i NAV. Martine Antonsen fortalte at dersom brukerorganisasjonene får ta del i utviklingen så kan det bidra til at man treffer på første forsøk.
-Det kan være en del fallgruver, spesielt når det gjelder unge brukere og digitalisering. Brukermedvirkning er essensielt i utviklingen av digitale tjenester for at NAV skal lykkes.

 

Fikk du ikke med deg sendingen vår direkte?
Se sendingen i opptak på vår Facebook.