Har Ambulansearbeideren blitt glemt?

Intensjonen var at ambulansearbeidere skulle ha enkel tilgang til paramedisinstudiet, sånn har det ikke blitt.
I juni 2014 leverte helsedirektoratet rapporten som beskrev kompetansebehovet for ambulansetjenesten i fremtiden. Den entydige anbefalingen var at utdanningen skulle være en bachelor i paramedisin. En av intensjonen i følge rapporten var:
Den viktigste rekrutteringskilden til utdanningen er trolig kandidater som allerede er utdannet ambulansearbeidere. Rekrutteringsbehov og en utvikling der stadig flere ønsker høyere utdanning tilsier likevel at det må være mulig å starte utdanningen etter å ha gjennomført videregående opplæring. Arbeidsgruppen foreslår en modell for inntak som skisserer ulike veier inn i studiet, med tilrettelagt gjennomføring, men der læringsutbyttet er det samme. Utdanningen skal gi mulighet for fag- og karriereutvikling for den enkelte og skal bidra til å styrke forsknings- og utviklingsarbeidet innen ambulansefag.
Videre sier rapporten:
Inntak til bachelorutdanning i ambulansefag bygger primært på kompetanse som ambulansearbeider og på generell studiekompetanse, og det er med dette utgangspunktet det faglige nivået og innholdet legges. Det gis mulighet til inntak på noen andre vilkår som skisseres under. Man kan i hovedsak tenke fire hovedkategorier søkere til utdanningen:
1) Fagbrev som ambulansearbeider, med studiekompetanse
2) Fagbrev som ambulansearbeider, uten studiekompetanse (egen Y-vei)
3) Studiekompetanse
4) Sykepleiere og andre med relevant helsefaglig høyere utdanning
Sånn har det ikke blitt. I all hovedsak ser man at paramedisinstudiet dessverre er veldig lite tilrettelagt for eksisterende ambulansearbeidere.
Ambulanseforbundet forventer at politikerne tar tak for å endre på dette. Studiestedene må motiveres/pålegges å etablere ordninger for ambulansearbeidere som vil ta paramedisinstudiet. Ordningen må være organisert på en slik måte at disse studenten får avkortning av studiet for allerede ervervet kunnskap. Studiet må organiseres sånn at det legger til rette for at disse studentene skal kunne studere på deltid og eventuelt desentralisert.