Utvikle deg som fagarbeider? Høyere yrkesfaglig utdanning blir viktigere, ifølge ny rapport

Behovet for høyere yrkesfaglig utdanning på fagskole er stort og økende, slår en fersk rapport fast.
Nylig la kompetansebehovsutvalget fram sin rapport om høyere yrkesfaglig utdanning på fagskolen. Utvalget har sett på høyere yrkesfaglig utdanning og videreutvikling av fagskolen.
- Fagarbeidere med sin kompetanse er helt essensielle for arbeidslivet framover. Dette er viktig for Delta og alle våre medlemmer som er fagarbeidere, sier forbundsleder i Delta, Lizzie Ruud Thorkildsen.
Kompetansebehov i endring
Samfunnsendringer skaper behov for stadig fornyet kompetanse i befolkningen. Arbeidslivsendringene er drevet av den teknologiske utviklingen, demografisk utvikling og grønn omstilling.
Temarapporten drøfter hvilken rolle høyere yrkesfaglig utdanning har i å imøtekomme eksisterende og nye kompetansebehov.
Rapporten sammenfatter kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsbehov for å utvikle sektoren videre.
Rapporten i korte trekk
I gjennomgangen legger utvalget blant annet vekt på følgende:
- Høyere yrkesfaglig utdanning er preget av stor variasjon
- Stort og trolig økende behov for praksisnær høyere yrkesfaglig utdanning i arbeidslivet
- Høyere yrkesfaglig utdanning er et tilbud til faglærte som har hatt få muligheter i høyere utdanning
- Utdanningene må utvikles i tett dialog med arbeidslivet
- Forutsigbarhet viktig for å sikre kvalitet
- Høyere yrkesfaglig utdanning bør være bredt tilgjengelig
- Behovet for mer statistikk og kunnskap om høyere yrkesfaglig utdanning
LAST NED RAPPORTEN: Høyere yrkesfaglig utdanning for et arbeidsliv i endring (pdf)
Dialogen med arbeidslivet
Fagarbeideres kompetanseutvikling er en fanesak for Delta
- Delta er opptatt av at høyere yrkesfaglig utdanning styrkes som en viktig videreutdanning for fagarbeidere, sier Deltaederen.
- Vi mener at rapporten løfter opp en rekke viktige temaer og undersøker et økende behov for høyere yrkesfaglig utdanning i arbeidslivet. Jeg vil særlig understreke at det er avgjørende at utdanningene utvikles i tett dialog med arbeidslivet sier hun.