Konduktør Ove: - Rushtidstog med nesten tomme vogner er helt surrealistisk

Duggete briller er et kjent problem for konduktør Ove Carstensen. Han bruker alltid munnbind på jobb, og det er en trøblete kombinasjon med det at han går ut og inn av varme tog hele dagen.
Duggete briller er et kjent problem for konduktør Ove Carstensen. Han bruker alltid munnbind på jobb, og det er en trøblete kombinasjon med det at han går ut og inn av varme tog hele dagen.

Ove Carstensen har vært ansatt ved jernbanen i hele sitt voksne liv. Han trodde aldri han skulle oppleve det som har skjedd det siste året.

- For noe dager siden så jeg ei venninne skrev på Facebook at hun savnet overfylte lokaltog. Tenk at det kan bli et savn! Det sier mye om situasjonen vi lever i nå, sier Ove Carstensen (52) og trekker på smilebåndet. 

Han er kondutør i Vy, bor på Solbergelva i Drammen og har levd et liv på skinner helt siden slutten av 80-tallet. I tillegg er han tillitsvalgt og leder av Delta Jernbane.

- Det har vært et frustrernde år. Og det å jobbe i et rushtidstog i Oslo-området med bare en håndfull passasjerer er jo helt surrealistisk. Så selv om arbeidsdagen vår på mange måter er blitt roligere, og vi har bedre tid til kundene, så lengter jeg også tilbake til fulle tog.

Selv om antall passasjer har gått sterkt ned, så er det annen statistikk som har økt. 

- Særlig i starten av pandemien var det en økning i uønskede hendelser som trusler og sjikane fra rusete og ustabile personer. Arbeidsgiver har tatt saken på alvor og anmelder all vold mot personale. I tillegg er det satt inn vektere på de mest belastede linjene og avgangene, så det er heldigvis blitt bedre nå.

Går vakter som koronaassistent 

Konduktører har alltid jobbet i et miljø hvor de er utsatt for smitte. Ikke minst i influensa-sesongene. 

- Så er det noe vi har lært oss ekstra godt nå er det hvor viktig hygiene er. Det kan vi ha stor nytte av også etter pandemien. 

Carstensen forteller at Delta Jernbane har fått hjelp av Ambulanseforbundet i Delta til å kurse sine medlemmer i hygiene.

Men også arbeidsgiveren hans Vy tar smittevern på alvor.

- Vi konduktører går nå egne turer (vakter - red anm) som koronassistent. Da spriter vi knapper, holdestenger og alle andre kontaktflater ombord i togene. Det setter de reisende stor pris på, og vi får mange hyggelige kommentar. Det varmer. Og selv om dette er på siden av det vi egentlig skal jobbe med, så er det langt bedre enn for eksempel å bli permittert. 

Er du selv redd for å bli smittet?

- Jeg tenker jo på det, men er ikke veldig redd. Vil jo aller helst unngå det, selvfølgelig. Andre kollegaer er mer engstelig, av gode grunner, og det har jeg stor forståelse for. Jeg håper det snart blir fortgang i vaksineringen, og at vi som er så eksponert for mange andre mennesker hver eneste dag blir prioritert. 

Briller som dugger

Som mange andre av oss bruker også Ove briller til daglig. Og det er ikke helt uproblematisk i kombinasjon med munnbind. 

- Vi går ut og inn av varme togvogner på hver eneste stasjon, så spesielt i den kalde årstida er dette ganske problematisk. Selv om det ikke er verdens største problem. 

Han forteler derimot om kolleger som på grunn av underliggende sykdommer har vanskeligheter med å bære munnbind under tjenesten får mye stygge blikk og kommentarer.

- Det er jo ikke bra i det hele tatt. Jeg håper folk fortsår at de få som ikke bruker munnbind har en grunn til det. 

De ansatte søker trygghet

Som tillitsvalgt ser også Ove Carsten at fellesskapsfølelsen og oppslutningen om fagforeningene øker i vanskelige tider som nå. 

- Folk søker trygghet, og det blir enda tydeligere enn ellers hvor viktig det er at vi står sammen, sier han.