28 spørsmål og svar om Delta og Negotia

Gjennom flere artikler og videoer har vi informert om hvordan forbundsleder Trond Ellefsen i Delta og forbundsleder Eirik Bornø i Negotia jobber for en sammenslåing av de to organisasjonene. Nå skal det avgjøres.
Gjennom flere artikler og videoer har vi informert om hvordan forbundsleder Trond Ellefsen i Delta og forbundsleder Eirik Bornø i Negotia jobber for en sammenslåing av de to organisasjonene. Nå skal det avgjøres.

I løpet av de to siste ukene av november blir det klart om Delta og Negotia slår seg sammen eller ikke.

Dette blir spennende!

  • 22. og 23 november skal Negotia, som også er et YS-forbund, behandler saken på sitt landsmøte.
  • 26. og 27. november skal Delta fatte sin beslutning på vårt representantskapsmøte.

Blir det ja i begge organisasjoner, blir Delta og Negotia slått sammen fra 5. januar 2026. 

Under følger noen spørsmål og svar som vi håper opplyser det du lurer på om den viktige saken. 

1. Hva er målet med å slå sammen Delta og Negotia?

  • Vi skal lage en fagforening som kan følge medlemmet gjennom hele arbeidslivet, uavhengig av om man skifter jobb eller yrke, eller hvilken sektor man arbeider i. 
  • Vi skaper en sterkere organisasjon med flere ressurser og mer erfaring som kan bistå medlemmer og tillitsvalgte enda bedre. 
  • Ved å forene krefter og kunnskap blir vi en sterkere fagforeningsstemme, og styrker mulighetene for å påvirke samfunnet og få gjennomslag for Deltas politikk.

2. Hvilke fordeler er det for meg om Delta og Negotia slår seg sammen?

Vi skaper en sterkere organisasjon med flere ressurser og mer erfaring som kan bistå medlemmer og tillitsvalgte enda bedre. Målet er fortsatt å ivareta medlemmer som arbeidstakere og yrkesutøvere i ulike livssituasjoner, gi støtte ved endringer og finne løsninger. 

Hvis Delta og Negotia slår seg sammen, slipper du å skifte fagforening hvis du går fra jobb i offentlig sektor til jobb i det private - og omvendt.

Å forene krefter og kunnskap vil gi en sterkere fagforeningsstemme som styrker mulighetene for økt gjennomslag og påvirkning av politikk som er viktig for medlemmene og Delta.

3. Hvordan vil dette påvirke min trygghet som medlem?

Sammenslåingen skal gi økt trygghet ved at du får tilgang til bredere kompetanse, mer ressurser og bedre støtte i arbeidslivets utfordringer.

4. Hvor mange medlemmer vil Delta ha etter en sammenslåing?

Vi vil ha om lag 122.000 medlemmer. Delta har i dag 100.000 medlemmer og Negotia har 22.000 medlemmer.
Målet med en større fagforening er å sikre våre medlemmer og organisasjoner økt gjennomslag og påvirkning på en arbeidshverdag i endring.

5. Vil Delta bytte navn?

Nei. Navnet vil fortsatt være Delta.

6. Når skjer en eventuell sammenslåing?

Formelt vil en sammenslåing skje fra 5. januar 2026. Deretter skal det være en organisasjonsutviklingsprosess, noe som betyr at en full sammenslåing vil foregå i faser fram til Deltas kongress høsten 2028. 

En organisasjonsutviklingsprosess innebærer å gå strategisk gjennom de ulike delene i en organisasjon for å oppnå en godt fungerende medlemsorganisasjon og kultur.

7. Hvem blir min tillitsvalgt?

De som i dag er tillitsvalgte i Delta og Negotia vil fortsatt være tillitsvalgte etter sammenslåingen.

8. Blir kontingenten forandret?

Nei. Men målet er å gjøre kontingentene mer like fram mot Kongressen i 2028.

9. Hva skjer med medlemsfordelene jeg har i dag, f.eks. Delta Direkte?

Medlemsfordelene blir videreført som i dag. Delta Direkte vil som alltid være tilgjengelig for deg og alle andre medlemmer, inkludert de nye medlemmene som kan komme fra Negotia. Målet med sammenslåingen er å styrke fordelene og kunne gi et enda bedre medlemstilbud. Vi vet at dette er en viktig del av det å være medlem i en fagforening.

Der hvor medlemsfordeler i Delta og Negotia er forskjellige, er første steg å gjøre disse mere like som blant annet stipendordningene og privatrettslig rettshjelp.

10. Hvordan skal Deltas regionskontor bistå de nye medlemmene, uten at det går utover dagens medlemmer?

I Negotia jobber dyktige ansatte som har bred erfaring og kunnskap i å bistå medlemmer, og det skal de fortsette med, i tillegg til de ansatte i Delta. I tiden fra sammenslåingen i januar, og også som en del av organisasjonsutviklingsprosessen, vil vi se på ressursene og hvordan få et godt regionalt apparat som skal støtte alle medlemmer.

11. Hvorfor er ikke en endelig organisasjon klar med én gang Delta og Negotia slår seg sammen?

Det er jobbet fram et forslag til ny organisasjon som trer i kraft 5.januar. Det er valgt å ha en prosess i etterkant som gir rom for medlemmer og tillitsvalgte, og de demokratiske organene, til å være med å utforme den endelige organisasjonen.

Vi ønsket å komme i gang som én organisasjon uten at det skulle gå altfor lang tid. De første samtalene mellom Negotia og Delta startet allerede i starten av 2024.

12. Hvor jobber Negotias medlemmer i dag?

Negotia har om lag 22.000 medlemmer hvorav 17.000 er yrkesaktive, og rundt 1100 tillitsvalgte innenfor privat sektor landet rundt. Medlemmene jobber blant annet i TietoEvry, Orkla, Røde Kors, Felleskjøpet Agri, Telenor, Tine, Redd Barna, Nortura og Kreftforeningen for å nevne noen av de større arbeidsplasser.

13. Vil Delta fortsette som før etter en sammenslåing?

Målet med sammenslåingen med Negotia er å skape en fagforening som kan følge medlemmet gjennom hele arbeidslivet, uavhengig av om man skifter jobb eller yrke, eller hvilken sektor man arbeider i. Ved å forene krefter vil vi også kunne gi enda bedre bistand og få økt gjennomslag for våre medlemmer.

Så en sammenslåing vil innebære endringer, slik det også har vært løpende endringer i hele den tiden Delta har eksistert. Men Delta skal være gjenkjennbart, og medlemmet skal kunne oppleve en økt trygghet som medlem i vår organisasjon.

14. Hvordan vil den nye ledelsen i forbundet se ut?  

Fra 5. januar vil en ny organisasjon ha en felles forbundsledelse med Deltas og Negotias øverste ledelse. Det er Deltas leder som blir forbundsleder, og Deltas 1.nestleder blir stedfortreder for forbundsleder. Delta sine to nestledere går altså inn som nestledere i den nye organisasjonen sammen med forbundsleder og 1. nestleder fra Negotia.

Dette er organiseringen vi starter med, og så vil ledelsens sammensetting være en del av organisasjonsutviklingsprosessen. Det er en omfattende prosess, som i perioden fram til Kongressen vil innebære en rekke oppgaver for ledelsen.

Det blir en felles administrativ leder for den nye organisasjonen.  

15. Blir sammensettingen av hovedstyret endret?

Sammensetningen av det nye styret gjenspeiler at det er to organisasjoner som slår seg sammen, at medlemstallet totalt sett øker og at det blir flere medlemmer fra privat sektor. Ordningen som trer i kraft fra 5. januar er den vi starter med i et samlet Delta.

Totalt vil hovedstyret få 24 medlemmer. Deltas nåværende representanter i hovedstyret blir sittende til neste valg høsten 2028. Styrets sammensetting og antall vil være omfattet av organisasjonsutviklingsprosessen. 

16. Hvordan vil Negotias medlemmer innlemmes i Delta?

Negotias medlemmer blir medlemmer i Delta fra 5. januar 2026. I den nye organisasjonen blir det opprettet en yrkesorganisasjon for Negotia. Det blir ikke en yrkesorganisasjon som andre i Delta, men den skal ivareta det særegne yrkesfaglige for Negotias nåværende grupper, og vil ikke motta økonomisk støtte.  

Den videre organiseringen av dette vil også være en del av organisasjonsutviklingsprosessen fram mot 2028.

17. Skal Deltas nåværende tillitsvalgte ha opplæring i det private?

Nei, som tillitsvalgt innenfor offentlig sektor skal du fortsette som vanlig, og ivareta dine medlemmer. Tillitsvalgte fra Negotia vil ha ansvaret for å følge opp sine medlemmer i den nye organisasjonen.

Når det blir forskjellige medlemmer i en kommune, så vil sosiale aktiviteter kunne være med å samle medlemmer i samme organisasjon. Dette er noe vi må se nærmere på i tiden etter en mulig sammenslåing, og jobbe for en felles kultur fram til en full sammenslåing i 2028.

18. Hva vil sammenslåingen bety for Deltas nåværende medlemmer i privat sektor? Blir tilbudet bedre?

Det er Negotias modell for lokal organisering som blir lagt til grunn i privat sektor, og Delta sin modell for lokal organisering som legges til grunn i de øvrige sektorene.

Delta har medlemmer i rene private organisasjoner og bedrifter, og på blant annet private legekontor og i private barnehager. Ved å få inn tillitsvalgte og ansatte fra Negotia vil Deltas samlede erfaring og kunnskap om privat sektor øke. Intensjonen er at dette kan bidra til et bedre tilbud for disse medlemmene.

For medlemmer i privat sektor betyr også endringen at i tillegg til Delta-tilhørigheten på arbeidsplassen som i dag, så får de et fellesskap med andre medlemmer og tillitsvalgte gjennom ett nytt nivå med avdelinger. Hvordan dette vil kunne bli, skal nærmere vurderes etter en sammenslåing.

19. I valgområde Delta privat finnes en nasjonal valgkrets i dag, hva vil skje med den?

Valgkretsen i Delta i dag, er der for å sikre representasjon i medlemsdemokratiet for medlemmer i privat sektor. I den nye organisasjonen blir denne valgkretsen erstattet med de sju regionale valgkretsene som Negotia allerede har. Medlemmene skal fordeles på disse. Dette skal ivareta representasjonen for medlemmene i privat sektor.

20. Hva slags nettverk blir det for unge medlemmer i en ny organisasjon?

Det er bra med et eget nettverk for unge, som kan ta opp saker unge er opptatt av. Delta Ung fortsetter derfor i ny organisasjon, det er for medlemmer til og med 25 år på tvers av valgområder.

I Negotia har ung-arbeidet omfattet medlemmer opp til 35 år, og det blir videreført for de i privat sektor. Det er enighet om at det skal finnes en felles løsning gjennom organisasjonsutviklingsprosessen fram til 2028. 


21. Hvordan blir representasjonen i Delta, hva skjer med nominasjoner, valg og valgområder?

De yrkesaktive medlemmene i Negotia blir fordelt på Deltas valgområder etter hvilket tariffområde de tilhører. Valgområde privat blir delt inn i sju regionale valgkretser tilsvarende de som Negotia har i dag. De tre øvrige valgområdene i Delta forblir uendret. 

22. Hvordan vil Deltas representantskap se ut etter en sammenslåing?

Deltas representantskap blir videreført som organisasjonens høyeste demokratiske organ. Valgområdene som representantene eller delegatene velges fra, får et nytt antall medlemmer basert på medlemstallet i den nye organisasjonen. Representanter som allerede er valgt i Delta, beholder sine posisjoner fram til neste valg. 

23. Hvordan vil den lokale organiseringen bli?

Partene er enige om at Negotias modell for lokal organisering legges til grunn i privat sektor, og at Deltas modell for lokal organisering legges til grunn i de øvrige sektorene. 

For Deltas nåværende medlemmer betyr det at den lokale organiseringen forblir uendret i kommuner, fylkeskommuner, helseforetak og staten. Det samme gjelder i Spekter utenom helseforetak, men her kommer det noen flere lokale ledd som i dag er klubber i Negotia.

Alle Deltas nåværende medlemmer (med og uten tariffavtale) i privat sektor får tilhørighet til en avdeling, og blir representert i organisasjonsdemokratiet via denne.

For Negotias medlemmer vil dagens klubb- og avdelingsstruktur videreføres i privat sektor.

24. Hvordan blir økonomien i en ny organisasjon?

Det vil være en viktig oppgave å harmonisere kontingenten i det nye forbundet før Kongressen i 2028. En av de første oppgavene for et nytt hovedstyre vil være å vedta en felles økonomiplan, basert på Delta og Negotias økonomi og budsjetter.

Som ved andre liknende sammenslåinger er det gjennomført en analyse av økonomiske, juridiske og andre forhold for begge organisasjoner, analysen viser at det er to relativt likeverdige parter som slår seg sammen.

25. Hva skjer med administrasjonen i en ny organisasjon?

I den sammenslåtte organisasjonen vil det være behov for alle som i dag jobber i Negotia og Delta. Målet er et enda bedre tilbud til medlemmene, og da vil vi trenge kompetansen våre ansatte har.

Arbeidet med å forene to administrasjoner starter etter en formell sammenslåing, og prosessen skal skje med bred involvering av de ansatte i begge organisasjoner.

26. Hvordan blir oppgavedelingen mellom ansatte i den sammenslåtte organisasjonen per 5. januar 2026 – hvem skal medlemmer og tillitsvalgte henvende seg til?

Etter den 5.januar kan medlemmer og tillitsvalgte fortsette å ta kontakt med de ansatte i Delta og Negotia som de pleier å kontakte.  Eventuelle endringer i den nye organisasjonen som påvirker arbeidsfordelingen, og dermed kontaktpunktene, vil bli gjort kjent på egnet måte etter hvert som dette er klart. 

27. Vil de som er ansatte i Negotia i dag få ansvar for å ivareta flere medlemmer i privat sektor enn de som kommer inn sammen med Negotia?

Det er naturlig å bruke erfaringen og kompetansen som ansatte i Negotia har, i en samlet organisasjon, selv om de ansatte fra Negotia særlig vil ivareta medlemmene som kommer fra Negotia.

28. Hva vil sammenslåingen av Delta og Negotia bety for fellesskapet i hovedorganisasjonen YS?

Det er viktig for Delta å ha en politisk uavhengig hovedorganisasjon som YS. Den politiske uavhengigheten er en verdi som samler de ulike forbundene som er medlem i YS.

Gjennom YS får medlemmene i de ulike forbundene forhandlingsrett, og de enkelte forbundene får også representasjon i fora hvor viktige saker for egne medlemmer blir tatt opp. Fra Delta sin side blir dette viktig å ivareta framover.

Har du flere spørsmål eller innspill til en videre prosessen?