Delta vil ha evaluering av avbyråkratiserings- og effektivitetsreformen

-  Delta er skuffet over at ingen av våre krav ble innfridd, sier første nesteleder i Delta, Trond Ellefsen.
- Delta er skuffet over at ingen av våre krav ble innfridd, sier første nesteleder i Delta, Trond Ellefsen. Foto: CF Wesenberg

- Våre medlemmer i statlig sektor møter daglig utfordringene i den såkalte ABE-reformen (avbyråkratiserings- og effektivitetsreformen). Vi jobber hele tiden med omstilling, men det arbeidet må være planlagt og målrettet og ikke skje etter ostehøvelprinsippet, sier Trond Ellefsen, 2. nestleder i Delta.

ABE-reformen ble innført i 2015 og innebærer at statlige virksomheter får årlige budsjettkutt. Reformen har blitt møtt med kritiske røster både fra deler av forvaltningen og fra organisasjonene. Flere har fryktet at reformen er lite målrettet og fører til kutt som innebærer at oppgaver må prioriteres ned og at tjenestene får dårligere kvalitet.

Ellefsen er svært skeptisk til bruken av begrepet reform i denne sammenhengen. Han mener at det som skulle være effektivisering har blitt en saldering av budsjettet med en flat reduksjon uten mål, noe som gir stor uforutsigbarhet. 

Krever evaluering

- Et minimum burde nå være at regjeringen er villig til å evaluere reformen for å finne ut om reformen har hatt tilsiktet virkning. Våre medlemmer melder tilbake om at denne måten å kutte på ofte fremstår som tilfeldig og vilkårlig. Det gir beskjeden gevinst. I noen sammenhenger kan det også innebære at kuttene som følger av ABEreformen står i motstrid til andre viktige politiske prioriteringer og mål, påpeker Ellefsen.

Nestlederen minner om at Deltas medlemmer jobber hver dag for å skape et bedre velferdssamfunn og for å levere tjenester av god kvalitet.

- Omstilling og endring skjer der folk er og der ansatte møter innbyggere. Det er ingen som motsetter seg endring og nødvendig omstilling, snarere tvert i mot har våre medlemmer ofte svaret på hvordan endring kan skje i praksis, på den enkelte arbeidsplass. Det betyr at partssamarbeidet må ligge til grunn. Da skaper vi bedre resultater gjennom samarbeid og samhandling, sier Ellefsen.