Kurset tar utgangspunkt i deltakernes egne erfaringer, og man jobber med det som er mest relevant for de som er med på nettopp dette kurset. Programmet og innholdet vil derfor bli tilpasset konkrete innspill og behov.

Målgruppe

Alle tillitsvalgte som har gjennomført Deltas grunnopplæring eller tilsvarende kan søke. Dersom antall søkere overstiger 25 stk., vil det bli gjort en prioritering.

Begrunn gjerne hvorfor du ønsker en plass på dette kurset i konflikthåndtering. Begrunnelsen kan skrives under «annen informasjon» i påmeldingsskjemaet.

Mål

Deltakerne skal etter kurset ha

  • Forståelse for kommunikasjonens betydning
  • Bedre ferdigheter i kommunikasjon og konfliktforebygging
  • Økt evne til å være prosessleder/fasilitator

Innhold

Teori

  • Forståelse av dialogens betydning for kommunikasjon
  • Forskjellen mellom sak og prosess
  • Introduksjon av praktiske verktøy for kommunikasjon
  • Forståelse av konflikter, samt måter å håndtere og forebygge konflikter

Simuleringer

  • Tydeliggjøring av forskjeller i holdninger
  • Nødvendigheten av tillit
  • Nye måter å forstå personlige egenskaper

Øvelser

  • Håndtering av kommunikasjonssituasjoner (konflikter og forhandlinger)
  • Forståelse av egne utfordringer
  • Personlige tilbakemeldinger
  • Etablering av kulturregler/avtaler for hvordan vi kommuniserer med hverandre i løpet av kurset
Programmet for kurset er vedlagt.

Metode

Kurset veksler mellom teori, dialog, erfaringsdeling, rollespill og øvelser - alt med utgangspunkt i konkrete eksempler og problemstillinger fra gruppen.

For å sikre et så godt og trygt læringsmiljø som mulig sitter deltakerne på stoler i en stor ring - uten bord. På den måten vil alle se hverandre, og da blir det også lettere å få til god dialog og gode samtaler.

Kursledelse

Kurset ledes av Kjell Ribert (www.ribert.no). Ribert har holdt mange tilsvarende kurs for Delta tidligere, med svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Her er noen eksempler:
  • Har hatt glede av å høre på en veldig dyktig og inspirerende kursleder i to dager! Kommunikasjonsøvelser har gitt meg en trygghet og bevissthet om hvordan man kan håndtere en konflikt og samtidig etablere en god samarbeidsrelasjon til motparten.
  • Jeg har deltatt på svært mange kurs gjennom mange år som tillitsvalgt, men dette var noe helt nytt. Engasjerende, fengende og dyktig foreleser. Superflott!
  • Ble bevisst på hvor viktig det er å være tydelig, og hvor vanskelig det er. Et av de beste kursene jeg har vært på!

Dekking av kostnader

Delta dekker kurskostnader og hotellovernatting, samt kost og reise etter billigste måte. Eventuell dekking av bruk av bil skal avtales med Delta i forkant. Deltakerne må selv søke arbeidsgiver om permisjon med lønn etter hovedavtalens bestemmelser.

Begrunnelse for søknad

Dersom du ønsker å begrunne hvorfor du ønsker en plass på dette kurset, så kan du skrive dette under Annen informasjon / Beskjed til arrangør i påmeldingsskjemaet.

Svar på kurssøknad

Etter endt søknadsfrist får alle søkerne beskjed om de har fått plass på kurset eller ikke. Før kursstart vil den enkelte deltaker få tilsendt nødvendig informasjon - også om bestilling av eventuelle flybilletter.

Spørsmål om kurset kan rettes til: kompetanse@delta.no

Praktisk informasjon

Når du melder deg på kurs, er dette bindende for deg. Noter tid og sted for kurset.


Velkommen!